Mi-a plăcut foarte mult atmosfera din România din timpul Euro 2024. Pentru câteva săptămâni am văzut români de toate vârstele veseli, optimiști, plini de energie pozitivă.
Și pentru că am vrut să știu în ce măsură ceea ce vedeam și simțeam era o realitate la nivelul țării, am făcut împreună cu colegii mei din Publicis Group Romania o cercetare pe un eșantion reprezentativ pentru românii cu vârsta peste 18 ani. Rural și urban, femei și bărbați.
I-am întrebat despre Euro 2024, despre echipa României, despre jucătorul favorit de la națională, despre finala dintre Spania și Anglia. Bine, dacă tot am făcut cercetarea, i-am întrebat și despre David Popovici și Jocurile Olimpice care erau pe cale să înceapă.
Rezultatele ne-au confirmat teoriile, nu mai puțin de 82% dintre respondenți fiind de acord cu afirmația: echipa națională a creat un sentiment de unitate în rândul fanilor români, iar un procent apropiat (76,3%) fiind de acord cu afirmația: sunt mândru de echipa națională de fotbal a României.
Această atitudine s-a remarcat și în comportamentul românilor, 35,3% dintre ei declarând că în ziua meciurilor României au purtat în mod special tricouri sau alte articole de îmbrăcăminte galbene.
Într-o singură zi PENNY, sponsorul principal al naționalei, a vândut peste 15.000 de tricouri. Într-o singură zi, în România. Peste 15.000. Uau! Am văzut tricourile PENNY peste tot în țară și în Germania, ba am ajutat personal niște români aflați în Bosnia Hertzegovina să primească tricouri să le poarte în zilele cu meci.
Echipa națională a primit în medie nota 8 din partea românilor, o notă foarte, foarte bună. Mai ales că un sfert dintre aceștia au acordat nota maximă, 10 și doar 5% i-au dat o notă mai mică de 5.
Pentru 85,6% dintre români naționala a fost la nivelul așteptărilor (38,6%) sau peste așteptări (47%).
Un procent remarcabil de 27% dintre români urmăresc constant fotbalul. Sunt microbiști. Pentru a-i identifica cât mai corect am decis să nu ne bazăm pe declarația lor, ci să-i testăm folosind două întrebări din fotbal:
- La ce echipă de club a evoluat sezonul trecut Florin Niță, portarul naționalei României?
- Care a fost rezultatul meciului Elveția – România din calificările pentru Euro 2024?
Persoanele care au răspuns corect cu „Gaziantep” și „2-2” sunt incluse în categoria microbiști.
Ianis Hagi este de departe cel mai popular fotbalist din Generația de Suflet, 26% dintre români menționându-l ca fiind jucătorul lor favorit de la Națională. Top 5 este completat de Florin Niță (14,2%), Nicolae Stanciu & Radu Drăgușin (12%) și “Sonic” Andrei Rațiu (5%).
În rândul microbiștilor topul este condus de Nicolae Stanciu (21,1%), urmat de Radu Drăgușin (19,7%), Denis Man (13,2%), Florin Niță și Ianis Hagi (11,8%).
După eliminarea României, românii au ales să țină cu Spania (57,6%), Anglia (11,3%), Olanda (3,8%), Franța (3,6%), Germania (2,9%), Portugalia (2%), Turcia (1,6%).
În finala Euro 2024 românii au ținut cu Spania (73,6%).
Am zâmbit când am văzut procentele din dreptul Spaniei pentru că era singura informație cunoscută din toată cercetarea, știm deja de 20 de ani că românii au Spania ca a doua favorită.
Și mai știm ceva: că indiferent de rezultatele de pe teren atașamentul românilor față de naționala de fotbal este incredibil de mare.
Ne supărăm rău de tot dacă pierdem cu 0-3 și 0-3 cu o națională inferioară nouă, dar 3-4 săptămâni mai târziu suntem iar alături de tricolori pentru un nou început.
Pentru că sunt ai noștri și sunt cei mai buni dintre noi la cel mai popular sport din România.
PS Cercetarea cantitativă realizată de Publicis Groupe Romania și DataIntelligence.ro a fost făcută pe un eșantion reprezentativ la nivel național, femei și bărbați cu vârsta peste 18 ani. Interviurile au fost realizate în intervalul 16-19 iulie 2024.
Pentru mai multe detalii despre această cercetare, precum și alte studii interesante, vă invit să vizitați site-ul dataintelligence.ro.
*sursă foto: www.shutterstock.com/ ph.FAB