Caută
Close this search box.

Desene care respiră: cum am trăit Animest.20

Scris de:
  • Tudor Maghiar
    Tudor Maghiar

În fiecare toamnă, Animest transformă Bucureștiul într-un loc unde animația devine limbaj universal — un festival care reunește artiști, cinefili și curioși din toate colțurile lumii.
La ediția aniversară din 2025, Animest 20 a însemnat mai mult decât proiecții: a fost o experiență totală, o invitație de a trăi printre culori, povești și idei.

Pentru mine, un adolescent de 18 ani pasionat de creația foto-video, poezie și filosofie, festivalul a fost o călătorie în interiorul emoției.

Animest.20
Animest.20

Phenian – o tăcere care spune tot

Unul dintre filmele care m-au marcat cel mai mult a fost Phenian, regizat de Bo-Sol Kim. Povestea urmărește un diplomat suedez și o polițistă nord-coreeană, într-o lume unde totul e controlat, până și felul în care ai voie să simți.

Totul e rece – lumina, mișcarea camerei, tăcerile care se întind prea mult. Dar între ele se strecoară ceva viu. Există o scenă în care cei doi se privesc și nu spun nimic, iar tocmai de acolo se înțelege tot. Filmul e despre iubire, da, dar mai ales despre curajul de a simți într-un loc în care asta nu e permis. Atmosfera minimalistă și paleta cromatică rece m-au făcut să simt claustrofobia unei lumi în care gesturile devin forme de rezistență. Un film lent, tăcut și intens — aproape o poezie filmată.

Phenian de Bo-Sol Kim la Animest.20

An American Tailnostalgia unei copilării universale  

În programul Animest 20, reproiecția filmului clasic An American Tail a adus o doză de nostalgie. Povestea șoricelului Fievel, care își caută familia în America promisiunilor, a rămas la fel de emoționantă ca atunci când a fost lansată (1986).

De cum a început filmul am simțit instant cum copilul din mine se așază mai drept în scaun. Privit prin ochii omului din 2025, filmul a devenit mai mult decât o aventură animată – e o poveste despre migrație, speranță și identitate, spusă prin sinceritatea unei animații clasice.

Scena în care Fievel cântă ‘’Somewhere Out There’’, privind același cer ca sora lui, e la fel de sfâșietoare indiferent de vârsta pe care o ai. Poate pentru că vorbește despre speranță  și despre felul în care o voce mică poate răzbate peste un ocean.

An American Tail a fost prezent la Animest.20

Odiseea Păpădiei – o poezie fără cuvinte

Dintre proiecțiile recente, ‘’Odiseea Păpădiei’’(2025), regizat de Momoko Setom m-a cucerit prin simplitate și simbolism. A fost o meditație vizuală despre efemeritate și libertate, despre cum fiecare dintre noi își poartă visul în bătaia vântului.

Mi-a arătat că forța nu înseamnă neapărat duritate, ci capacitatea de a continua chiar și când ești spulberat.E un film care nu cere explicații. Doar prezență. Trebuie să ai răbdare, dar dacă rămâi acolo, te prinde. Liniștea din el e aproape vindecătoare.

Odiseea Păpădiei’(2025) de Momoko Setom, unul din filmele de la Animest.20

Fresh Frames – adolescenți care își spun adevărul

Am ajuns și la Fresh Frames – o oră de scurtmetraje făcute de adolescenți din România și Republica Moldova. Sincer? A fost una dintre cele mai puternice secțiuni ale festivalului. Nu prin tehnică, ci prin felul în care vorbesc despre lume: direct, fără perdea. Anxietate, identitate, singurătate — toate apar așa cum sunt, fără decor. Se simte că generația noastră nu mai așteaptă să fie „înțeleasă”. Își face propriul limbaj și îl vorbește fluent.

E reconfortant să vezi exprimat curajul tinerilor. O sinceritate crudă, dar plină de viață.

Trippy Animation Night Vol. 12 – unde logica își ia liber

Dacă Fresh Frames a fost o oglindă sinceră, Trippy Animation Night Vol. 12, la Cinemateca Eforie, a fost o evadare totală. Două ore de animații bizare, suprarealiste, amuzante, uneori de neînțeles – un haos perfect orchestrat. Am râs, am tăcut, am fost confuz și fascinat în același timp. A fost o noapte în care am înțeles că uneori, să vezi altfel e mai important decât să înțelegi totul.

A rămas cu mine un scurtmetraj cu un ochi uriaș plutind printr-un oraș gol, în timp ce o voce cânta ceva fără sens. N-avea logică, dar avea viață. E genul de experiență care îți amintește că absurdul poate fi o formă de libertate. Fenomenul Trippy nu trebuie înțeles. Trebuie trăit.

Animest e pentru oricine mai are curajul să se mire

Animest.20 a adunat aproape 20.000 de spectacori și sute de filme din toată lumea. Pentru mine, mai tânar fiind decât festivalul, a fost o lecție despre cum imaginația, arta și curajul pot schimba felul în care privim realitatea. A fost un exercițiu de privire. Am descoperit animația nu doar ca formă artistică, ci ca mod de a gândi și de a înțelege lumea: cu bucurie si curiozitate.

*Tudor Cătălin Maghiar – are 18 ani și este elev în clasa a XII-a la Colegiul Național Mihai Viteazul din București, la mate-info intensiv engleză. Este pasionat de poezie, filosofie și fotografie, este membru în cenaclul ”Controverse Conspirații’ și are versuri publicate în revista Matca, în anul 2024.

Vorbitorincii sunt o comunitate independentă de analiști și publiciști. Lucrăm în interes public și credem că o nație are nevoie de bun simț și cultură pentru a progresa. Singurele surse de finanțare sunt contractele de publicitate, plățile Google pentru audiența din Youtube și donațiile voastre. Dacă vreți să ne sprijiniți, puteți apăsa acest buton.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Descoperă alte noutăți