Caută
Close this search box.

”The End” – Treimea fără nume, într-o lume fără scăpare

Scris de:
  • Alina Tonigaru
    Alina Tonigaru

The End / Sfârșitul – un musical al conștiinței colective

De când nu ați mai văzut un musical?! Noi am fost la The End (2024), un musical cu Tilda Swinton (aici sper că v-am captat atenția), regizat de Joshua Oppenheimer (cunoscut pentru The Act of Killing). E un film distopic, o parabolă despre sfârșitul civilizației, în care sunetul și imaginea fuzionează cu tandrețe, dar și cu fiori reci. Tilda Swinton (în rolul Mamei) și familia sa locuiesc într-un buncăr luxos, izolat într-o mină de sare, într-un viitor în care omenirea piere urmare a unui dezastru ecologic, suprafața planetei devenind de nelocuit.

The End / Sfârșitul – trailer

Filmul are structura unui musical conceptual, unde muzica compusă de Joshua Schmidt servește drept voce interioară a personajelor. Swinton navighează printre fragmente de memorie, vinovăție, iubire și alienare, într-o lume în care trecutul e idealizat, iar prezentul devine o formă de spectacol grotesc.

Joshua Oppenheimer a pus în scenă Apocalipsa după o altfel de Treime

Personajele nu au nume. Sunt doar Mama, Tatăl, Fiul – o treime anonimă, ca o ecou diform al Treimii sacre. Doar că aici nu avem sfințenie, ci decadență, izolare și vinovăție în fața sfârșitului. E o alegere deliberată: acești oameni nu mai reprezintă indivizi, ci tipare – o umanitate încremenită în egoism, incapabilă să-și asume dezastrul pe care l-a creat. Familia este înconjurată de personaje decorative – un fel de „servitori ai narațiunii”: Doctorul, Majordomul, prietena Mamei și Fata. Un mic teatru al absurdului, jucat până la colaps: ”Our Future is Bright” este imnul Familiei, cântat în cor în buncărul de unde nu mai ieșiseră de peste 20 de ani.

The End / Sfârșitul - poster
The End/ Sfârșitul – poster

Imaginile, coregrafia și scenografia par desprinse dintr-un vis straniu al lui Lars von Trier: dacă apocalipsa în Melancholia lui von Trier venea din ceruri, cea a lui Oppenheimer se stinge în măruntaiele pământului. Deși conceptul e ambițios, filmul are două ore jumătate, cauză ce conduce la o oarecare redundanță, mărturisesc.

Mi-a plăcut în mod special George MacKay, în rolul Fiului. Mi-am tot stors mintea de atunci să îmi amintesc unde l-am mai văzut, căci îmi părea foarte cunoscut. M-a ajutat până la urmă biografia lui: George Mackay are rolurile principale în 1917, filmul lui Sam Mendes și în Munich – The Edge of War.

În ansamblu, The End rămâne un experiment vizual și sonor remarcabil — o poveste despre vinovăție, negare și utopia în care se complace elita, livrată într-un format cinematic original și provocator. De văzut, în orice caz.

THE END / Sfârșitul – a avut premiera la TIFF și poate fi văzut din 18 iulie 2025 în cinematografele din România.

Vorbitorincii sunt o comunitate independentă de analiști și publiciști. Lucrăm în interes public și credem că o nație are nevoie de bun simț și cultură pentru a progresa. Singurele surse de finanțare sunt contractele de publicitate, plățile Google pentru audiența din Youtube și donațiile voastre. Dacă vreți să ne sprijiniți, puteți apăsa acest buton.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Descoperă alte noutăți