Sociologul Remus Ștefureac, director INSCOP Research, a fost printre primii care au observat, cu doar câteva zile înainte de primul tur al alegerilor prezidențiale din 2024, ascensiunea candidatului Călin Georgescu în sondaje. Chiar dacă scrutinul a fost ulterior anulat și România are, între timp, un președinte, ceea ce s-a întâmplat atunci nu poate fi ignorat. Invitat recent la podcastul Vorbitorincii, Ștefureac a explicat cum, deși inițial aproape necunoscut publicului, Georgescu a înregistrat o creștere spectaculoasă, atât a notorietății, cât și a intenției de vot.
Remus Ștefureac a descris evoluția electorală din perioada de început a campaniei, prezentând un „calendar al infracțiunilor” politice. El a explicat că, inițial, Călin Georgescu avea o notorietate scăzută, fiind cunoscut doar de o mică parte a electoratului.
Situația s-a complicat în debutul campaniei, odată cu interzicerea candidaturii Dianei Șoșoacă, care, la acel moment, se afla la un nivel de 15% în sondaje, depășindu-l ușor pe George Simion. „La acel moment, amândoi aveau un scor cumulat de aproximativ 30%, 30% și un pic”, a spus Remus Ștefureac.
Ulterior, respingerea candidaturii Dianei Șoșoacă de către Curtea Constituțională a lăsat un segment important de alegători fără opțiune electorală. La momentul respectiv, mulți au speculat că votanții acesteia se vor orienta automat către George Simion, aflat pe un culoar politic similar.
„Evident că nu s-ar fi întâmplat așa. Oamenii, oricât ar dori politicienii să fie ușor înregimentați în niște turme și orientați într-o direcție sau alta, nu se duc chiar așa. Între electoratul Șoșoacă și electoratul Simion nu prea existau foarte multe compatibilități la acel moment, că cei doi erau unul la gâtul celuilalt. Și, ușor, ușor, a început să apară pe acest fond Călin Georgescu”, a spus Remus Ștefureac.
După aceste evenimente, scorul lui Călin Georgescu a început să crească vizibil. În doar câteva săptămâni, susținerea sa electorală s-a dublat, ajungând la peste 10%, explică sociologul.
„Să-ți dublezi scorul în două săptămâni este de neauzit, de neconceput. Pentru orice comunicator, pentru orice strateg electoral, să dublezi scorul unuia în două săptămâni înseamnă că ești geniu în comunicare politică”, a spus acesta.
Astfel, în ultima săptămână de campanie, măsurătorile zilnice au surprins o schimbare neașteptată: vizibilitatea conturilor lui Călin Georgescu a explodat în spațiul online.
„În ziua votului am făcut un sondaj de opinie clasic, telefonic, și scorul final, estimarea noastră am și publicat-o în seara aceea, a fost de 19,9%, aproape 20% pentru domnul Georgescu. În țară el a obținut 21%, deci o estimare foarte bună. La mijlocul zilei, știu că văzusem un scor de vreo 17% și am spus, e clar, instrumentul nostru, pe care abia îl aplicasem în ziua votului, sondajul în ziua votului, nu funcționează, n-are cum. 11%, nu merge, e clar. Am spus: să verificăm. Până la urmă, asta a fost, a trebuit să credem în instrumentele noastre”, a explicat sociologul Remus Ștefureac.
Remus Ștefureac: Călin Georgescu și ascensiunea pe TikTok
Remus Ștefureac spune, la Vorbitorincii, că, în doar două săptămâni, Călin Georgescu a reușit să-i depășească pe toți ceilalți candidați la capitolul vizibilitate pe TikTok.
„A avut o vizibilitate de vreo două-trei ori mai mare decât suma vizualizărilor tuturor celorlalți candidați, luați la un loc: Lasconi, Simion, Ciolacu, Ciucă și Geoană, că ei erau mai vizibili în acea perioadă”, a explicat sociologul.
La câteva luni după alegeri, TikTok a publicat, la solicitarea Comisiei Europene, un raport oficial care a stârnit interes internațional. Documentul arăta că, doar cu 24 de ore înainte de începerea procesului de votare în România, aproximativ 27.000 de conturi false, gestionate din mai multe orașe din Turcia și folosind domenii rusești, au inundat conturile asociate lui Călin Georgescu cu aproape 2 milioane de comentarii, crescându-i astfel vizibilitatea candidatului, adaugă Ștefureac.
Conținutul video de pe TikTok al lui Călin Georgescu a fost „foarte bine executat”, consideră expertul. Clipurile erau scurte, repetitive și cu un ton mesianic, combinând apeluri la istorie și nostalgie: de la Mihai Viteazul și Mihai Eminescu, la referințe religioase, cu mesaje anti-sistem și anticorupție, adresând frustrările economice și sociale ale publicului.
Totul, „într-o combinație foarte simplă, împachetată profesionist, cu studio, lumini, absolut tot”, a mai afirmat sociologul. Această ascensiune pe TikTok a lui Georgescu explică și de ce sondajele nu au greșit, așa cum au speculat unii.
„Agresiunea informațiilor, plătită cu niște bani grei, vorbim măcar de niște zeci de milioane de euro, că altfel nu poți să promovezi atât de agresiv, nu poți să activezi asemenea celule, asemenea resurse, asta înseamnă pregătire. Înseamnă, de fapt, măsuri active, pregătite în timp, pentru dezbinare a societății și, apoi, pentru capturarea lor, prin alegeri libere”, a conchis Ștefureac.
Urmăriți podcastul Vorbitorincii.

