Caută
Close this search box.

Foreign Humor Productions: Matei Tibacu-Blendea și laboratorul lui muzical

Scris de:
  • Hefe
    Hefe

Foreign Humor Productions (prescurtat drept 4h) este numele unei tinere case de discuri și studio de producție/înregistrări din București. La butoane, instrumente, şi numeroase cești de cafea băute târziu în fiecare noapte este Matei Tibacu-Blendea. Matei este un multi-instrumentist școlit în S.U.A., absolvent al Facultăţii de Drept UNIBUC dar și al facultății Canterbury Christ Church University (UK) ca inginer de sunet și producător.

Cu o experiență vastă atât în studio cât și live – chitarist timp de 10 ani la trupa Coma, basist timp de un an la Bosquito, chitarist și producător la NiXA, chitarist/tobar/solist la The Details, tobar la Lost Society, Illuminati, şi Cyborg – Matei vorbește despre cum se deosebește munca lui sub egida Foreign Humor Productions față de alte hub-uri creative, oferind servicii de la compoziție, producție, mix/master, până la organizarea propriului Artist Showcase anual, servicii de grafică și social media externalizate, și redactare de contracte ce țin de proprietate intelectuală.

Foreign Humor Productions - Matei Tibacu Blendea

Cum a apărut 4h ?

Foreign Humor Productions a apărut din dorința de a-mi lansa propriile proiecte muzicale diferite, ca și cum suntem mai multe trupe colege sub aceeași egidă. Casa de discuri SST (Black Flag, Minutemen, Saint Vitus, Bad Brains, Hüsker Dü) a fost și este influența primordială, unde sigla servea ca o ştampilă aprobatoare și oamenii cumpărau știind că se pot aștepta la.o anumită estetică, un anumit sunet, un anumit context și fir roșu. Asta urmăresc și la 4h, reacția “ooo, lansare nouă de la Foreign Humor! Descărcăm/cumpărăm. A, ia, apropo, ce e?” Din 2024 am decis să externalizez efortul meu, dacă le place altora cum gândesc în termeni de producţie. 

Iar numele a apărut când eram în clasa 8-a și locuiam în Phoenix, Arizona (SUA). Mult timp voiam să fie numele proiectului de punk, dar în ritmul la care lucram la alte proiecte mi-am dat seama că va mai dura mult până ajung la el. Ori, simțind nevoia să marchez regăsirea în această denumire cât mai repede, am decis că definește cel mai bine întreaga mea abordare. În plus, nu putea să fie ceva ușor de pronunțat sau scurt. Păi ce, numele meu e? Lasă să se bâlbâie oamenii. 

Ce trupe au trecut până acum prin studiourile 4h ?

Totul a început de la The Details (power pop anii ‘60/’70), unde am avut onoarea să lucrez cu artiști din trupe precum Black Sabbath, David Bowie, King Crimson, Beach Boys, Santana, R.E.M., Iggy & The Stooges, Black Flag, The Mars Volta, Electric Light Orchestra, Meat Loaf, T.S.O.L.). Au urmat NiXA, Silvia Niță, Dulceața Morții, Cătălin Chelemen (Coma), DJ Hefe (Coma), Asincron, Noah K (un tânăr care la 13 ani deja a terminat de înregistrat albumul de debut), Brainwasher, RusT, Walking to the Moon, Dianna Porca, Jacqueline Crăciun, Obeah, WhiteKnuckleSmile, Far Away From Earth, și din fericire lista tot crește și se extinde. 

Produc/compun și muzică pentru reclame, pentru scurt și lung metraje, pentru podcast-uri, summit-uri, radio jingles, muzică pentru teatru… Foreign Humor Productions poate crea sonor pentru orice nu se aude, iar orice se aude poate îmbunătăți.

Aici niște mostre din propriile producții:

Mostre pentru B2B și alte noutăți se vor putea vedea pe site-ul www.foreignhumor.com de îndată ce înțeleg cum se umblă în spatele lui (opera lui Virgil@cheiyale )

Ce a influențat cariera ta din punct de vedere al producției muzicale ? 

Dorința de a face cât mai multe lucruri de unul singur ca să nu mă bazez pe oameni din pricina lipsei întemeiate de încredere. Am început să cânt la pian, chitară, voce, tobe, bas, theremin ca să îmi pot înregistra singur producțiile. Am absolvit facultatea Canterbury Christ Church University ca inginer de sunet ca să îmi pot finaliza singur proiectele. Însă un om care le face pe toate, nu este deosebit la niciuna. 

Mi-am dat seama că îmi place să cânt la instrumente în funcție de rolul pe care acel strat sonor îl are în cântec. De asemenea, am înțeles importanța “ambalajului” unei opere. Abia atunci a dispărut frustrarea că nu pot alege un lucru să mă țin de el și mi-am justificat plăcerea de a depinde de coexistența atribuțiilor mele. Îmi pot crea universuri proprii asupra cărora, dacă în viață e mai greu de făcut asta, pot deține controlul… cât ține de ce pot eu să fac. Mă linişteşte ideea asta.

Ce înseamnă pentru tine un album bine produs ? Ce asculți prima oară la un album ?

E o întrebare bună pe care încă mi-o pun des și pe care orice consumator de muzică ar trebui să şi-o pună. Continuând cu paralela de ambalaj, văd două feluri de producție: una care reuşeşte să extragă esența stilului unui artist și o subliniază, o exagerează, o expune într-o lumină mai puternică, și alta care vine mână în mână sau chiar înainte de compoziție, ce ține de estetică, de încadrarea în anumite caracteristici pentru că suplinește o anumită nevoie a publicului din start, care practic “face” piesa. 

Dar recunosc, primul lucru pe care îl caut este originalitatea unde este cazul (o dată cu moartea curiozității devine doar inginerie) sau autenticitatea – respectarea anumitor nuanțe stilistice. Apoi ascult dacă pot învăța ceva din producția piesei/albumului. Scriu și un articol lunar despre ce caut la albume strict în termeni de producție, pe site-ul MetalFan. 

Cât de mult ar trebui să se implice un producător în timpul înregistrărilor în piesele cu care intră trupa în studio ? 

Dacă producătorul are experiență/referințe multe din diverse genuri și încrederea artistului, iar artistul e la început, producătorul ar trebui să încerce să extragă esența acestui, să învețe punctele forte și cele slabe (pentru a se feri de ele) și să-l ajute să își făurească identitatea artistică. 

Dacă trupa deja are un sound propriu bine-definit, trebuie să vină în întâmpinare cu referințe similare şi pertinente ca să completeze ce deja există, fără a sta prea mult în cale. Cultura muzicală contează foarte mult.

Spre ce se îndreaptă din punct de vedere al productiei muzica ultimilor ani ?

În mainstream, la fiecare 2 decenii, se scoate de la naftalină ce era pa modă, se prezintă unui public nou cu mici retușuri și igienizări să pară modern, și nu se abate preamult de la rețete consacrate ale succesului. 

În underground, se încearcă mereu fie găsirea unor combinații noi de subgenuri (în vederea invenției unuia nou) sau există un chef pur și tineresc de a replica ce fac eroii muzicali. Cred că muzica e pe mâini bune, căci mereu va exista o reacție la ce devine rutină și bleg.  

Top 3 albume dpdv al producției pentru tine ?

(albume de referință )

  1. Todd Rundgren – Something/Anything? (1972)

2. Issues – Issues (2014)

3. Beach Boys – Pet Sounds (1966)

2 logo 4H Productions bw

*Hefe colaborează cu Vorbitorincii, iar mai multe articole semnate de el găsiți aici pe site.

**surse foto: Foreign Humor Productions

Vorbitorincii sunt o comunitate independentă de analiști și publiciști. Lucrăm în interes public și credem că o nație are nevoie de bun simț și cultură pentru a progresa. Singurele surse de finanțare sunt contractele de publicitate, plățile Google pentru audiența din Youtube și donațiile voastre. Dacă vreți să ne sprijiniți, puteți apăsa acest buton.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Descoperă alte noutăți