Un Urs de Argint pentru o (altă) oglindă a societății
Câștigător al Ursului de Argint pentru Cel Mai Bun Scenariu (Silver Bear for Best Screenplay) la Berlinala din anul acesta, Kontinental ’25, noul film al lui Radu Jude, este o disecție acidă a discriminărilor care traversează societatea românească – între români și maghiari, educați și ignoranți, persoane integre versus ipocriți.
Cinema unplugged
Filmul a avut premiera mondială în competiția oficială a Berlinalei, 19 februarie 2025, și a atras atenția vizibilă datorită formelor sale experimentale — filmat pe iPhone, minimalism intenționat, dialog concentrat. Jude continuă linia sa recognoscibilă de cinema politic și autoreflexiv, mizând de această dată pe mijloace de producție ultra-minimale: filmul este realizat integral cu un telefon mobil. Dar în spatele acestei alegeri nu stă doar o provocare tehnică, ci o declarație artistică – aceea că barierele de acces la cinemaul de autor se prăbușesc, lăsând loc unei viitoare avalanșe de filme indie remarcabile pe platformele de streaming.
Un film necesar, provocator și extrem de actual al lui Radu Jude
Departe de a fi doar o demonstrație de stil, Kontinental ’25 este un film viu, în care textul și subtextul emană luciditate. Fiecare scenă e încărcată de tensiuni sociale, iar tonul satiric și reflexiv, specific regizorului, nu lipsește. The Guardian a numit Kontinental ’25 o polemică satirică ce explorează rasismul, naționalismul și obsesia imobiliară în rândul claselor conducătoare române.
Filmul lui Radu Jude trimite, asumat, la Europa ’51 al lui Roberto Rossellini, unde Ingrid Bergman joacă o femeie marcată de o tragedie personală ce o face să vadă lumea cu alți ochi. Trimiterea devine vizibilă într-o scenă în care eroina din Kontinental bea într-un bar de cinema în fața unui poster al filmului lui Rosselini (de altfel, un cinema și un bar real, emblematic pentru TIFF).

Referința la Europa ’51 nu este doar tematică, ci e și recognoscibilă în plan vizual: afișul filmului lui Jude reinterpretează compoziția celui semnat de Rossellini.

Kontinental ’25 sau anatomia unei societăți fracturate
Incredibil de bun jocul actriței Eszter Tompa, în rolul Orsolyei: natural, precis, capabil să amplifice mesajul filmului fără ostentație. O femeie în plină criză a vârstei mijlocii care încearcă să-și asume responsabilitatea unei fapte pentru care nu este realmente culpabilă, dar – pas cu pas – cade în capcana auto-terapiei. Interacțiunile Orsolyei cu autoritățile, cu soțul său român, mama sa de origine maghiară, cu un fost student devenit curier, cu prietena apropiată sau cu un preot ortodox adaugă componente sociale și ideologice unui tablou realist și tensionat al universului românesc .
Cronica unei cozi anunțate
Publicul a reacționat entuziast: au fost cozi la lansări, inclusiv la TIFF-ul clujean de la mijlocul lui iunie. La proiecția de la Cinema Elvire Popesco, unde Jude a fost prezent, acesta a răspuns cu modestie entuziasmului din jurul filmului, punând șirul interminabil de fani de la Cluj pe seama faptului că „s-a intrat târziu în sală”. Probabil e doar o chestiune de timp până când Radu Jude va transforma chiar și coada de la lansarea propriului film într-un subiect cinematografic. 🙂
Scenariul Kontinental ’25 , semnat de Radu Jude și premiat cu Ursul de Argint la Berlinală, a fost lansat și în varianta ”pe hârtie” de Curtea Veche Publishing, cu o prefața semnată de criticul de film Andrei Gorzo. Împreună cu alternativa sa electronică – ebook, cartea poate fi achiziționată de aici.

Flori, filme sau băieți; fete, cărți sau cântăreți, găsiți pe site-ul Vorbitorincii aici.

