Pentru că o minune nu poate ține mai mult de o lună, s-a încheiat Festivalul Internațional George Enescu. Încă doi ani vom tânji după serile în care minutele în șir de ovații nu marcat doar de bucuria unui concert reușit, ci de sentimentul că am fost martorii unor întâlniri magice între artiști și public, între istorie și prezent. Pentru cei din sală ori pentru cei conectați în orice mod la acest fenomen global, aceste patru săptămâni au fost mai mult decât ”cel mai important eveniment cultural din România”: ele au reprezentat unul dintre reperele majore ale scenei muzicale mondiale.
O ediție aniversară cu public record
Ediția cu numărul 27, desfășurată între 24 august și 21 septembrie, a marcat 70 de ani de la moartea lui George Enescu și a adunat în sălile de concert din București, din peste 20 de orașe din țară și de la Chișinău peste 100 de mii de spectatori, la care s-au adăugat milioane de urmăritori din întreaga lume prin transmisiunile online, radio și TV. Peste 4.000 de artiști din 28 de țări au urcat pe scenă, transformând festivalul într-o adevărată sărbătoare a muzicii.

Cristian Măcelaru, directorul artistic, a rezumat spiritul acestei ediții: „Valorile fundamentale ale lui Enescu – generozitate, respect, dragoste – au fost firul roșu al festivalului. Ne-am dorit un public divers și mai ales tânăr, iar reacțiile au arătat că am reușit.”
Întoarcerea operei și baletului
Una dintre atracțiile ediției a fost reintroducerea spectacolelor de operă și balet în program. Montări precum „Oedipe” de George Enescu, „Salome” de Richard Strauss, „Flautul fermecat” de Mozart sau creațiile coregrafului Gigi Căciuleanu au readus la viață dimensiunea de „artă totală” a festivalului, care combină muzica, teatrul și dansul.
Experiențe noi pentru public
Organizatorii au mizat și pe formule neconvenționale. „Enescu – JTI Immersive Experience”, găzduită de Muzeul Artei Noi Imersive, a propus pentru prima oară un spectacol unde muzica a fost completată de proiecții și elemente digitale, într-o experiență multisenzorială. În același registru alternativ, seria „Enescu în Control” a adus concerte într-un club bucureștean, atrăgând un public diferit de cel clasic.
Marile nume ale scenei internaționale
Printre orchestrele invitate s-au numărat Royal Concertgebouw din Amsterdam, Filarmonica Regală din Londra sau Orchestra Națională a Franței, conduse de dirijori de prestigiu precum Paavo Järvi, Klaus Mäkelä sau Daniele Gatti. Soliști de legendă – Martha Argerich, Anne-Sophie Mutter, Gautier Capuçon, Evelyn Glennie, Seong-Jin Cho – au oferit publicului seri de virtuozitate.
Pentru prima dată, festivalul a decernat un Premiu de Excelență, oferit violonistei Anne-Sophie Mutter, care a aniversat cinci decenii de carieră. Tot în cadrul evenimentului, International Classical Music Awards a premiat discul „George Enescu”, realizat de Cristian Măcelaru și Orchestra Națională a Franței pentru casa Deutsche Grammophon.
Între tradiție și viitor
Pe lângă marile capodopere ale repertoriului universal, ediția 2025 a adus și lucrări contemporane, unele în premieră mondială, confirmând misiunea festivalului de a cultiva nu doar moștenirea, ci și viitorul muzicii. Programele educative pentru copii și tineri, inițiate în 2023, au continuat cu succes, formând o nouă generație de melomani.

Un brand de țară
Organizat de ARTEXIM, cu sprijinul Ministerului Culturii și sub patronajul Președinției României, festivalul este considerat unul dintre cele mai puternice instrumente de diplomație culturală ale României. „Încheiem cu recunoștință pentru artiști, public și parteneri. Emoția acestor seri ne va însoți până în 2027, când ne vom revedea la o nouă ediție”, a declarat Cristina Uruc, managerul interimar al ARTEXIM.
📌 Festivalul Internațional George Enescu se desfășoară din 1958 și a devenit între timp unul dintre cele mai importante evenimente dedicate muzicii clasice la nivel global.
*Fotografiile sunt furnizate de organizatorii festivalului. Vorbitorincii sunt parteneri media ai Festivalului ”George Enescu”