Îmi cer scuze anticipat pentru limbaj – o să folosesc transparent ceea ce se aude constant la meciurile de fotbal din România.
Una dintre scandările populare ale galeriilor de fotbal este „s*gi p*l****a!!!!”. Se aude cel mai frecvent când un jucător advers se pregătește să repună mingea în joc de la marginea careului de 6m.
Nici la cel mai recent meci din cupele europene al FCSB mulți dintre fanii din Ghencea nu s-au abținut chiar dacă în mod clar portarul Spartei Praga nu avea cum să înțeleagă ce mesaj i se transmite. Au strigat „s*gi p*l****a!!!!”. din toate puterile – cât să audă toți cei din tribune, dar și cei din fața televizoarelor.
Spre surprinderea oficialilor FCSB care nu au vreo problemă cu „s*gi p*l*a!!!!”-ul tribunelor, clubul a fost reclamat la UEFA pentru “scandare homofobă”.
Mihai Stoica la Prima Sport:
„Reprezentantul FARE (Football Against Racism in Europe), care e român – nu știm cine este, dar e român -, a scris în raport că au fost scandări homofobe din peluză, scandările fiind cele când degajează portarul. E o scandare pe care o știm cu toții și care se aude pe toate stadioanele din România. Pentru el, astea au fost scandări homofobe.
Este incredibil!
Amendă, bineînțeles. Sper să nu ia de bun… problema e că acolo nu te ascultă nimeni. Aia e nenorocirea. Chiar dacă venim cu înregistrarea, că scandarea asta se strigă tot timpul pe stadioane.
Nu este homofobă!
Dar noi avem un dușman la FARE, un om care înțeleg că e rapidist și în continuu caută să ne facă rău… Ce plăcere o avea omul ăla când nouă ni se închid peluzele, pentru că inventează scandări? În fine, nu avem ce face”.
Pornind de la premisa că declarația liderului FCSB este exagerată și cei de la UEFA vor asculta explicațiile clubului, care ar putea fi aceste explicații?
Scandarea este foarte urâtă, chiar dacă într-adevăr are o tradiție de multe zeci de ani și de milioane de urlători pe toate stadioanele din România.
Interpretarea scandării și decizia tribunalului UEFA vor depinde de modul în care sunt prezentate și interpretate dovezile și argumentele de către ambele părți. Contextul cultural, intenția și percepția publicului larg vor putea juca un rol crucial în determinarea dacă scandarea este considerată homofobă sau nu. UEFA ar putea argumenta că i se strigă unui bărbat că „s*gi p*l*a” altor bărbați. Că este s*g*tor de p*l*. Și asta e super urât.
Scandarea ar fi deci homofobă deoarece utilizează un limbaj care, în contextul specific, sugerează că a fi homosexual este ceva negativ sau rușinos. Prin urmare, astfel de scandări ar putea fi considerate ca promovând discriminarea și intoleranța pe baza orientării sexuale. UEFA ar putea susține că astfel de scandări pot crea un mediu ostil și nesigur pentru jucători și fani.
Contraargumentul absurd al FCSB ar putea fi că de fapt cei care strigă (punctând că nu toți de pe stadion strigă) sunt opusul homofobilor și scandarea este chiar un îndemn să li se s*g* p*l*. Cum ar putea fi asta homofobie când scandarea clar este către un alt bărbat? Nici măcar jignire nu ar trebui considerată – încercându-se astfel evitarea inclusiv a amenzii pentru limbaj insultător.
Mai realist, apărarea ar putea susține că scandarea nu are intenția de a discrimina pe baza orientării sexuale, ci este pur și simplu o formă de vulgaritate sau de insultă generală. S-ar putea argumenta că fanii nu folosesc termenul pentru a face referire la orientarea sexuală a cuiva, ci doar pentru a exprima ostilitate sau desconsiderare față de echipa adversă.
Apărarea ar putea aduce în discuție contextul cultural specific României, unde astfel de expresii sunt adesea folosite fără a avea o conotație homofobă intenționată. Se aude constant în trafic, pe terase – ba chiar femei care trag la nervi câte un „s*gi p*l* sănătos. Către un bărbat, dar chiar și către o femeie. Abordarea aceasta ar veni cu amenda aferentă asumării că s-au scandat lucuri vulgare, dar s-ar scăpa de acuza mai gravă de homofobie. Deci, cum ar veni, o insultă vulgară, dar acceptabilă. Dar sunt insultele vulgare acceptabile în spațiul public?
UEFA are nevoie de o explicație, dar și companiile potențiali sponsori în fotbalul românesc au nevoie de o explicație.
De ce s-ar asocia cu un fenomen definit inclusiv în cupele europene de „s*gi p*l*a”.
Și nu cred că vreuna dintre cele de mai sus ar funcționa în cazul lor.
Foto: Mircea Moira, Shutterstock.